Het ontwerpen van je huisstijl

 In Reclame

Een huisstijl is ontzettend belangrijk voor de herkenbaarheid van je organisatie. Vooral voor een startend bedrijf is het belangrijk dat de huisstijl past bij het bedrijf. Een huisstijl is namelijk een middel om jezelf te laten zien, te concurreren en je bedrijf te laten groeien. Lees hieronder drie belangrijke tips bij het ontwerpen van een huisstijl.

Tip 1 Maak je identiteit zichtbaar

Zorg dat je weet wat je met je organisatie wilt uitstralen, zodat je je huisstijl hierop aan kunt passen. Aan de hand van een huisstijl kun je je identiteit uitdragen. Wanneer je een jong en nieuw bedrijf bent kun je kiezen voor een hippe uitstraling. Ben je een bedrijf dat meer professionaliteit moet uitstralen, dan is het minder slim om voor felle kleuren te kiezen. In dit geval kun je beter voor een strakker logo en formele uitstraling gaan. Het is belangrijk dat je identiteit overeenkomt met de huisstijl van je bedrijf. Als dit niet het geval is krijgt de buitenwereld een verkeerd beeld wat kan leiden tot imagoschade.

mandys-hairdrome-auto-zijkantlinks
onewayvision-palmboom-dezilk

Tip 2 Eenduidige communicatie is herkenbaarheid

Een huisstijl bedenken is misschien moeilijk om mee te beginnen. Maar zodra je een passende huisstijl hebt is het belangrijk deze door te voeren in alle communicatie-uitingen. Bij een startend bedrijf is het misschien niet mogelijk de huisstijl meteen overal in door te voeren. Maar uiteindelijk is het van belang dat je door middel van je huisstijl overal terug te herkennen bent. Het doorvoeren van je huisstijl in gebruikte communicatiemiddelen, vooral bij klantcontact, helpt bij het versterken van de naam van je bedrijf en de herkenbaarheid van je logo en huisstijl. Ook ben je eenduidig in je communicatie. Eenduidigheid en herhaling zorgen voor herkenbaarheid en naamsbekendheid.

Tip 3 Verdiep je in de regels

Ook rondom het ontwerpen van een huisstijl zijn bepaalde regels en richtlijnen waar je je aan moet houden. Zo is er het merkenrecht. Als je je logo hebt ontworpen moet je deze registreren bij het Benelux Merkenbureau. Je ontwerp moet echter wel aan een aantal regels voldoen. Zo moeten het ontwerp van je logo en de uitgekozen letters voldoende origineel zijn. Het logo moet zich voldoende onderscheiden van andere logo’s. Een logo met een standaardlettertype wordt om deze reden niet geregistreerd. Ook voor het uiterlijk van enveloppen zijn regels opgesteld. Hou je je niet aan deze regels, dan is de kans groot dat de verstuurde post retour komt.

Nu werk je als bedrijf deze dagen steeds minder met post, maar het is wel belangrijk hier rekening mee te houden.

18425095_1471298626222552_1413563101179529797_n
Recent Posts