3 tips om het kiezen van de kleur van een logo makkelijker te maken

 In Geen categorie

Weet je zonder te spieken wat de kleur is van het logo van KLM? Hoogstwaarschijnlijk schiet het antwoord je gelijk te binnen. Inderdaad: blauw. Er is veel onderzoek gedaan naar de betekenis van kleur in een logo en de wijze waarop de consument die kleur ervaart. Zo bleek uit een onderzoek van WebPageFX dat bijna 85% van de consumenten zegt dat de kleur de belangrijkste reden is om een product te kopen. Daarom is het als ondernemer belangrijk dat je goed nadenkt over welke kleur(en) je gaat gebruiken. Maar waar begin je? Hieronder 3 tips om het kiezen van de perfecte kleur iets makkelijker te maken.

1. Weet wat jij met je kleur wilt uitdragen

Een van de belangrijkste punten als het gaat om het kiezen van kleuren, is dat jij vooral al duidelijk hebt wat jij wilt uitstralen. Dan is het handig om te weten welke kleuren er zijn en wat deze betekenen voor de consument.

Geel – Een vrolijke en energieke kleur. Deze kleur is zeker niet aan te raden als jij een onderneming hebt met serieuze producten en diensten. Veel consumenten ervaren het namelijk als onrustig.

Rood – Een kleur waarbij je gelijk aan hartjes denkt. Dat is ook zeker waar. Maar rood is niet alleen van de liefde. Deze kleur zet namelijk aan tot een actie. Het is daarom handig om deze kleur te gebruiken in je call-to-action button.

Blauw– Een kleur die vooral als zakelijk wordt gezien. Deze kleur wijst ook zeker naar duidelijkheid, een bepaalde status en macht. Dit is by far de meest gebruikte kleur voor een logo, maar daardoor misschien ook een beetje afgezaagd.

Groen – Een natuurlijke kleur die rust uitdraagt. Het is dan ook de kleur van de natuur. Maar naast rust staat groen ook voor vrede en groei.

Paars – Een kleur die je niet vaak ziet in logo’s. Misschien omdat paars verwijst naar een ingehouden emotie. En een bedrijf wil alles behalve dat de consument zich inhoudt.

Zwart – Een harde kleur, wat mensen doet denken aan ellende. Maar zwart is veel meer dan dat. Zwart is ook een kleur van kracht en elegantie. Juist door gebruik te maken van zwart kun je dingen binnen het logo beter tot zijn recht laten komen.

Bruin – Een mannelijke kleur. Het geeft ook een uitstraling van stabiliteit en natuurlijkheid  weer. Het gebruik van bruin geeft een stoer karakter.

2. Doe onderzoek bij de doelgroep

Buiten dat het belangrijk is dat jij weet wat jij wilt uitdragen met de kleur van het logo, moet je ook weten hoe dit bij de consument binnenkomt. Een te snelle beslissing zonder onderzoek kan tot spijt leiden en dat is iets wat je niet wil.

Vraag daarom eens aan de mensen uit je eigen omgeving die tot de doelgroep zouden kunnen behoren wat zij van deze kleuren vinden. Maar vooral ook welke gedachten er bij hen opkomen bij het zien van de kleuren.

bus-lauwers-infra-achterkant
auto-logo-aquaair

3. Neem een designbureau in de arm

En als je er helemaal niet uitkomt, zijn er tegenwoordig genoeg bedrijven die je een handje kunnen helpen. Designbureaus zijn gespecialiseerd in het maken van logo’s voor bedrijven. Ze hebben verstand van de kleuren en weten deze perfect te koppelen aan de identiteit van een bedrijf.

De bureaus zijn vaak lokaal actief, waardoor je er gemakkelijk binnen kunt stappen. Een voorbeeld hiervan is reclamebureau RET b.v. in Hillegom.

Door van deze tips gebruik te maken wordt het kiezen van een kleur van het logo al een stuk makkelijker. Ga ermee aan de slag en wie weet wordt jouw merk in de toekomst wel als voorbeeld gebruikt in de kop van een blog.

Recent Posts